Lost in this world

De dag na zo’n gruwelijke ramp als gisteren met de MH17, ben ik altijd een beetje uit het veld geslagen door de vanzelfsprekendheid waarmee het dagelijks leven doorgaat. Voor hen die niet persoonlijk getroffen zijn, bedoel ik. Vandaag ook. Ik zag treinen rijden, hoe boeren hun gewassen binnen haalden, volop vliegverkeer van en naar Schiphol en zelf vertrok ik ook op tijd om te gaan werken. Alsof er niets is veranderd. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat velen met mij zich van binnen treurig voelen. Wat is dat, waardoor we altijd maar doorgaan? Dat de wereld één avond stil mag staan, we en masse de nieuwsuitzendingen volgen en we de volgende dag de draad weer oppakken en doen wat we altijd doen? Is dat omdat dat zo hoort? Omdat het zo moet? Of willen we de confrontatie niet aan? Moeten we niet een keer zeggen: ‘Vandaag niet. Ik voel me triest en daar wil ik even de tijd voor nemen’? Of is het juíst goed en gezond om je eigen ritme niet aan te passen en te doen wat je gewend bent? Ik kom er nog even niet uit.

The day after a disaster like yesterday’s planecrash (MH17), I’m always confused by the way we continue our daily life. I don’t mean the people who have lost loved ones, ofcourse, but the rest of us. Today it hit me once again. I saw trains running, farmers harvest their crops, a lot off planes circling above the airport and I as well left home in time to get to work. As if nothing had changed. At the same time I am confinced that many of us feel sad inside. Why is that? Why do we always continue our life as if nothing happened? We allow ourselves to watch the news chanels one evening, to get as much information as we can about the crash (or any other disaster) and the next day we get on with our lifes. Is that because we are used to do so? Because we have to? Or is it because we don’t want to face what actually happened and what impact it has? Shouldn’t we say: ‘Not today. I feel sad and I need to take some time off’? Or is it good and healthy to hold on to your own rhythm of life? Today I cannot find the answer.

Leave a Reply

Archives

Categories

