Lastig hoor, trouw blijven aan jezelf

Mensen wat is het toch verleidelijk om je te laten leiden door van alles behalve je eigen gevoel. De afgelopen maanden ben ik weer aardig op de proef gesteld. Ik ben druk geweest met een sollicitatie naar een geweldig leuke (maar veel te heftige) baan, heb een pitch gedaan voor een droomklus voor Tekstbureau Mo (maar kwam gedurende het proces tot de conclusie dat het wel érg stroef liep tussen mij en mijn opgedwongen collega) en heb uiteindelijk in beide gevallen zelf de stekker uit de mogelijke samenwerking getrokken. Maar voordat ik zover was… Het heeft me wekenlang m’n nachtrust gekost. Zulke mooie kansen komen niet dagelijks voorbij, en ik ben een piekeraar pur sang als het erop aan komt. Dus worstelde ik ’s nachts met allerlei vragen: ben ik nu wel professioneel bezig? Doe ik het wel goed? Had ik niet toch..? Maakt dit me wel gelukkig? Op een of andere manier is het zó makkelijk om m’n principes over boord te gooien en mezelf en mijn wensen weg te cijferen. Trouw blijven aan mezelf blijkt een stuk lastiger. En ‘nee’ zeggen, terwijl je ‘ja’ kunt krijgen, is doodeng. Het heeft even geduurd, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het juist professioneel is om ook te zeggen dat je iets niet doet. En dat het in beide gevallen de juiste beslissing is geweest, is inmiddels ook duidelijk: ik lig geen nacht meer wakker. Is ook wat waard.
Mijn liedje van de dag is True van Spandau Ballet. Heerlijk nummer, prachtige tekst.

Leave a Reply

Archives

Categories

